Tuesday, May 26, 2015

Ulasan Matriks Hologram 4.4 "Quantum Entanglement"



Ini adalah ulasan ringkas oleh M.O dalam siri keempat Matriks Hologram.Beliau ditemuramah oleh Srikandi sendiri.Artikel kali ini membincangkan tentang topik Keterkaitan Kuantum,di mana dua zarah seolah-olah memiliki kebersamaan hubungan dan sifat atau kelakuan satu zarah boleh diketahui melalui zarah yang satu lagi,tanpa pengaruh jarak dan jisim.

Enjoy!





S: Srikandi                                                                          J: M.O




S: Apa yang ingin anda jelaskan dalam artikel ini?

J: Keterkaitan Kuantum atau Quantum Entanglement.Ini adalah subjek penting dalam mekanik kuantum.

S: Apa yang dibawa oleh subjek itu?

J: Dua zarah yang berjarak jauh,mampu diketahui sifat dan situasi mereka masing-masing melalui pemerhatian salah satu dari mereka.

S: Jadi,apa yang menariknya?Nonsense lah!

J: Sebelum ini manusia menyangka dunia ini terbina dari zarah-zarah sepertimana batu-bata membentuk satu dinding.Dengan penjelasan melalui Keterkaitan Kuantum,jarak itu seolah-olah ilusi dan zarah-zarah itu seolah-olah tidak wujud.

S: Tidak wujud?Biar benar.Jadi apa yang membentuk alam ini?

J: Perhatikan,ia tidak wujud mengikut sangkaan kita selama ini.

S: Masih tidak faham.




J: Begini,ia tidak wujud sepertimana batu-bata membentuk dinding,tetapi ia wujud seolah-olah sebagai satu zarah tunggal.

S: Satu zarah tunggal?Apa kayu ukur yang anda gunakan untuk mengatakan sedemikian?

J: Seperti yang saya katakan tadi,apabila mereka mengalami keterkaitan atau entanglement maka ketika itu jarak seolah-olah tiada.

S: Mengapa jarak sudah tiada?

J: Jarak bukan 'sudah tiada' tetapi jarak menjadi ilusi kerana dua zarah tadi berkelakuan seakan-akan satu zarah kini.

S: Jelaskan bagaimana ia bertukar menjadi seolah-olah satu zarah itu.

J: Anda tahukan bahawa setiap zarah memiliki tingkat tenaganya tersendiri,pusingan dan gerakannya yang tertentu?

S: Maaf M.O,saya dari bidang sejarah,di sekolah subjek Fizik saya hancur (Srikandi tersenyum).



J: Belajar sejarah tidak semestinya mengorbankan pelajaran lain.Okay,begini...setiap zarah memiliki ciri atau sifat tertentu,jadi kita sudah pastikan bahawa zarah A misalnya pusingan arah begini,pergerakan begini,dan lokasi di tingkat tenaga begini.Namun,apabila diperhatikan zarah B,setiap ciri zarah B kelihatan mengekori atau menyamai zarah A dengan pola-pola tertentu.Ini menunjukkan terdapatnya hubungan yang terkait antara mereka,merentasi jarah infiniti sekalipun.

Ada satu keadaan yang seakan-akan sama dengan perkara di atas,dalam bidang elektrik,setiap fasa akan mengikuti fasa lain dan ini membentuk arus ulang-alik.

S: Hmm...masuk arus ulang-alik tu saya dah mula blurr...apa kata kita mulakan sahaja artikel ini.

J: Silakan.

S: Para pembaca sekalian,artikel ini adalah siri keempat dalam kempen keempat The Matrix 101 di MistisFiles,dan siri ini adalah antara paling kontroversi dalam sejarah MistisFiles hampir satu dekad ini.Siri Matriks Hologram adalah berdasarkan penjelasan dunia Matriks yang memiliki ciri-ciri hologram dan ia menepati 'dakwaan' dalam ajaran kerohanian dan agama bahawa dunia yang kita berhidup kini semata-mata permainan dan kepura-puraan semata-mata.

Untuk akses ke artikel ini sila KLIK Entanglement 

Selamat membaca!



-Temuramah disediakan oleh Srikandi



4 comments:

  1. Bahan tahyul dari freemason melayu. Freemason melayu suka menipu macam freemason cinababi. Suka menipu nombor satu melayu. Cinababi pun jeles

    Kita tengok apa blog bodo teori konspirasi bahan tahyul biddah sesat. Biar pembaca bodo yg ramaai bodo terus bodo baca. Blog ibnuyaacob sudah mampos sepenuhnya. Syukur blog tu lenyap. Blog ni pulak next macamlah hebat lawan Vatican. Vatican berak tahi kamu nangis kamu. Syok dinaremas menipu penipu kamu malayu sial

    Biar cinababi jadikan kamu melayu pengemis merempat bawah jambatan. Melayu hodoh bangsa muka monyet muka beruk sekarang cuma tau rogol anak orang.

    Padan 1MDB duit melayu kena cekau kahkahkah
    Syabas melayu kena banjir besar tahun lalu
    Nangis kamu harta rumah kamu tengelam

    Keling-keling, bangla-bangla, tamil-tamil, nepal-nepal lebih banyak dari melayu babun yg suka merogol. Bodo punya melayu yg lancau. Suka ya kamu ni merogol hari-hari tengok paper melayu rogol itu je yg melayu tau

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah bahasa keturunan you ni.noneducated..moron...low class race hohoho

      ini subjek fizik la...cmon la wei moron

      Delete
    2. spesis orang tak siuman, standard matrempit dan geng murtad. jangan layan,

      Delete
  2. Bangsa yg pandai meniaga skrg adalah warga asing bukan cina. Tengok area central market.

    ReplyDelete