Wednesday, July 1, 2015

Dark Vatican IV: Saturnalia

darkvat4


Di sana ada satu perayaan yang amat masyhur sejak masa-masa Pagan di Eropah. Perayaan istimewa ini jatuh pada penghujung bulan Disember dan dianggap para penduduk sebagai waktu untuk beristirehat dan bergembira sepenuhnya. Sewaktu masa ini, mahkamah-mahkamah undang-undang ditutup.

 Tiada sebarang perniagaan boleh dijalankan. Sekolah-sekolah diberi cuti. Memulakan suatu peperangan dianggap perbuatan jahat dan menghukum seseorang penjahat adalah tidak dibenarkan.
Hamba-hamba dilepaskan daripada pekerjaan-pekerjaan berat dan dibenarkan untuk memakai pileus ataupun lencana kebebasan.

 Mereka diberikan hak kebebasan bersuara dan dilayani di dalam majlis khas yang dianjurkan tuan-tuan mereka serta memakai pakaian-pakaian yang cantik. Semua lapisan masyarakat menumpu perhatian mereka kepada bersukaria dan bergembira dengan acara pertukaran hadiah antara teman-teman.








“Saturnalia”








saturnalia

“..Iblis telah menggantikan satu perayaan pagan Saturnalia, dan menghubungkannya dengan apa yang diandaikan sebagai hari lahir Jesus,dan mereka-reka cerita tentang Santa Claus…”


 
You need to login to view the rest of the content. Please . Not a Member? Join Us



No comments:

Post a Comment